Nye eventyr i studentbolig

IMG_4802

Det er snart to måneder siden skolestart, og selv om mye er det samme har også mye forandret seg.

Mens typen søker lykken i Trondheim har jeg flyttet inn i studentbolig på sytten kvadratmeter – inkludert kjøkken og bad. Med andre ord; jeg føler virkelig på studentlivet om dagen. Hvor kjøkkenbenken er så trang at du nesten ikke får plass til skjærefjøl og ingen skap er store nok til kasserollene mine.

Å bo på studenthybel er egentlig ganske interessant. Det er ikke mye lyd som slipper gjennom veggene, så jeg er ganske isolert og trygg i min egen lille boble. Men ute på gangen, der skjer det alt mulig magisk.

Hver morgen er det noen som kommer inn i bygningen i treningsklær – dyngvåt av svette. Hvem trener før klokka 9 om morgenen? Hvem!? Jeg har så vidt våknet, og har i alle fall ikke rukket å drikke kaffe enda. Syke mennesker.

I helgene har jeg også min helt egen vekkeklokke. Da har nemlig en av naboene mine funnet ut at det er fint å vekke alle andre ved å la røyklukta si sige inn vinduene våre. Hybelhuset vårt er for øvrig røykfritt, og flere ganger har folk (meg selv inkludert) hengt opp lapper ved ytterdøra hvor de ber vedkommende slutte å røyke inne. Vi får alle et meget klart svar: Fuck off, skrevet med sort penn på arkene våre.

Den aller beste historien er dog fra faddertida, hvor jeg en mandag morgen kom ned i førsteetasje, bare for å se at trappa var dekket i rosa oppkast. Jepp. Knall rosa! Heffalump-rosa! Dere skjønner hva jeg mener. Og toppen av kransekaka? Midt i pølen av oppkast lå en lommebok! Jeg syntes så inderlig synd på dette mennesket. Ikke bare hadde han eller hun ikke rukket å komme seg inn på hybelen før magesekken vrengtes, men mennesket måtte også krype tilbake dagen etter for å hente lommeboka.

Studenttilværelsen når altså stadig nye høyder. Og jeg lurer fortsatt på hvordan jeg skal få plass til flere bøker her inne. Eller om den pakken med spaghetti får plass i en av skuffene. Det ironiske er at mitt nåværende bad er større enn det jeg og typen hadde i vår 60 kvadratmeter store leilighet på Sagene. Så det kommer vel noe godt ut av alt!

2 kommentarer

  1. Oh yes! En av skattene fra Hals-gården. Skatollet kommer også derifra. Radioen fant jeg på loftet hos besteforeldrene mine da vi ryddet ut huset deres, da de flyttet fra Otterøya til Namsos 🙂

Legg igjen en kommentar